ABOUT

Crédit photo : ©Tube.

Laurent Carcone alias Vida

Contemporary artist, Born in 1971

 

« At an early age, Vida surrounded himself with the world of arts. Dedicated and passionate, Vida’s first attraction to letters

and alphabets lead him into the concept of 3D optical illusion, under the influence of the German and Dutch schools of the 90s.

In 2006, Vida’s career took a turning point, as he started to experiment with geometric abstraction.

Through the use of different materials and techniques, Vida was able to stand out through his own unique form of expression.

From 2012 Vida has dedicated all his energy during seven years in creating Tonkars (Poetic Geometry), which yet again highlight his unique style

in the multimedia form of combining sculpture, photography and digital design.

In 2019, with the pursuit of new innovation and challenges in mind, Vida has taken up again his love for painting. »

 

Artiste plasticien, né en 1971.

 

« Sensible à l’art depuis son enfance, Vida entreprend très vite un travail de recherche sur la lettre et l’alphabet qui le pousse jusqu’à l’illusion 3D,

sous l’influence des écoles Allemande et Hollandaise des années 90.

En 2006, il entame un tournant et aborde l’abstraction.  

Il multiplie les supports ainsi que les techniques, et approfondit son rapport aux volumes, évoquant parfois l’architecture ou des corps flottants.

À partir de 2012, il crée les Tonkars (Poetic Geometry), forme d’art multimédia, mêlant sculpture, photo et création numérique.

Cette recherche sera exclusive durant sept années.

En 2019, il renoue avec le pinceau et la toile, partant à la découverte de nouveaux horizons. »

 

About « TONKAR »

 

 » Laurent Carcone, alias Vida, navigates between real and virtual. His Tonkars, derived from the verlan (a French slang) of « cardboard »,

are the products of the exploitation of new media and forms of expression, which the artist, born in 1971,

saw emerge with the digital. Urban artist, Vida first worked with letters, before tackling abstraction in 2006.

The Tonkars aesthetic is broken down into several processes and techniques, making multimedia and multi-medium creations:

first the cardboard, which Vida cuts, assembles. The recycled waste becomes a sculpture, which the artist continues to sublimate until we no longer really recognize the raw material,

in a form of « Poetic Geometry ». Each scale and chip of cardboard of the compositions, after having been photographed seen from above,

most often, is reworked on a computer using image software to produce the final form of the work.

Vida can decline the same composition in several colors and tones, each time creating a new Tonkar.

Thus will emerge more than 1,500 works, from more than 600 shots and dozens of volumes, in the space of more than nine years of exploration and experimentation,

which will perfect the artist’s technique. These works, which straddle tradition and modernity, are in the form of original sculptures,

tangible but doomed to disappear; and the result, the Tonkars, are a digital art form that does not seem to have a physical existence.

But for Vida, the Tonkars are in themselves a work of their own, even through a screen.

In 2021, after a year of confinement and therefore intense production, more than 740 Tonkars produced and an online virtual exhibition,

Vida decides to co-publish some of her works in limited editions and also to create NFTs for them. offer for sale on the internet. »

Ambre Arcelin ( april 2021)

 

À propos du « TONKAR »

 

« Laurent Carcone, alias Vida, navigue entre réel et virtuel. Ses Tonkars, dérivés du verlan de « carton »,

sont les produits de l’exploitation des nouveaux médias et formes d’expression, que l’artiste, né en 1971,

a vu émerger avec le numérique. Artiste Urbain, Vida travaille d’abord la lettre, avant d’aborder l’abstraction en 2006.

L’esthétique des Tonkars s’éclate en plusieurs processus et techniques, en faisant des créations multimédias et multi-médiums :

d’abord le carton, que Vida découpe, assemble. Le déchet recyclé devient une sculpture, que l’artiste continue de sublimer jusqu’à que l’on ne reconnaisse plus vraiment la matière première,

dans une forme de « poésie géométrique ». Chaque écaille et éclat de carton des compositions, après avoir été photographiées vues de dessus,

le plus souvent, est retravaillé sur ordinateur via un logiciel d’image pour produire la forme finale de l’œuvre.

Vida peut décliner une même composition en plusieurs couleurs et tons, créant à chaque fois un nouveau Tonkar.

Ainsi vont émerger plus de 1500 œuvres, issues de plus de 600 prises de vues et des dizaines de volumes, en l’espace de plus de neuf ans d’explorations et d’expérimentations,

qui vont perfectionner la technique de l’artiste. Ces œuvres, qui sont à cheval entre tradition et modernité, sont dans la forme des sculptures originales,

tangibles mais vouées à disparaître ; et le résultat, les Tonkars, sont une forme d’art numérique n’ayant à priori pas d’existence physique.

Mais pour Vida, les Tonkars sont en soi en une œuvre à part entière, même à travers un écran.

En 2021, après une année de confinement et donc d’intense production, plus de 740 Tonkars réalisés et une exposition virtuelle en ligne,

Vida décide de co-éditer certaines de ses réalisations en tirages limités pour et également d’en créer des NFT pour les proposer à la vente sur internet. « 

Ambre Arcelin (avril 2021)

 

 

 

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